نیما قائدشرفی

گاه نوشته های یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار

              

نکته مهم در شارژ باتری

سه شنبه ۱۷ آذر ۹۴

نکته مهم در شارژ باتری

برای حفظ سلامت یک دیوایس یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین کار هایی که باید انجام داد افزایش حساسیت روی باتری هست چرا که خیلی از دیوایس ها این روز ها از باتری های داخلی استفاده میکنند و به سادگی قابل تعویض نیستن. بعضی از این حساسیت ها می تونه دقت روی زمان کامل شارژ شدن، میانگین زمان استفاده، میزان گرما و... باشه

مدت زمان شارژ شدن در بین این حساسیت ها اهمیت بیشتری داره، سرعت شارژ یک دوایس به چند عامل بستگی داره

۱- شارژر: که با خواندن اطلاعات روی شارژر میشه حداکثر جریان خروجی (به واحد آمپر) رو پیدا کرد
۲- خود دستگاه : معمولن به طور مستقیم ذکر نمیشه که یک دستگاه رو با حداکثر چه میزان جریان میشه شارژ کرد. ولی با یک سرچ ساده این مقدار هم پیدا میشه
۳-کابل شارژر! 

بله کابل شارژر یکی از مهمترین عامل های تاثیرگذار در سرعت شارژ یک دیوایس هست. کابل ها در عبور مقدار جریان با هم تفاوت دارن و همین باعث تغییر در مدت زمان شارژ می شه. 

کابل های مختلفی از نظر مارک، جنس، طول، قیمت در بازار وجود داره . اما کدام برای شارژر ها با میزان جریان بالا بهتره!؟ 

جواب بسیار سادست، کابلی که قطر بیشتری داره! اما قطر کابل رو چطور باید اندازه گرفت؟ آیا باید با کولیست بریم به مغازه برای خرید کابل؟  

جواب مسلمن نه هست. اگر به دقت روی کابل یو اس بی نزدیک خودتون نگاه کنید میبینید که روی کابل اعدادی مثل این نوشته شده است 24/28 AWG. 
این زوج عدد برای دیتا و برق نوشته شده. مقدار اول نشانگر قطر دیتا و مقدار دوم نشانگر قطر کابل انتقال برق هست. 
این عدد ها مثل استاندارد کاغذ هستن مثلن کاغذ A5 که از A4 کوچکتر هست. پس هرچه عدد کوچک تر باشه قطر کابل بیشتر هست. (کابل 24 برق برای یک شارژر دو امپر کافی هست) 

اما به غیر از قطر کابل مقاومت داخلی کابل هم تاثیر گذار هست. مقاومت داخلی کابل یعنی هر چه کابل طولانی تر باشه انرژی کمتری به انتهای کابل میرسه! به همین خاطر برای کاهش قیمت دیوایس های جدید از کابل های نازک تری استفاده میکنند که نسبتن کوتاه تر هم هستن.
 
برای تهیه یک کابل جدید علاوه بر چک کردن قطر کابل می تونید از اپلیکشن هایی که مقدار جریان دیوایس رو نمایش میدن کمک بگیرید تا کابل مناسب تری رو برای دستگاهتون انتخاب کنید.

دیدگاه های شما