نیما قائدشرفی

گاه نوشته های یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار

              

استارتاپ گرایند شیراز - رویداد دوم

سه شنبه ۳۱ شهریور ۹۴

سلام

چند روز پیش از طرف سرکار خانم نصیحت کن که رویداد استارتاپ گرایند شیراز رو برگزار می کنند تیم نبش به شرکت در این رویداد دعوت شد. در روز پنجشنبه ۲۶ شهریور ماه این رویداد برگزار شد و من در این یادداشت قصد دارم به تجربه شرکت در این رویداد بپردازم.

ابتدا با تعریف اینکه استارتاپ گرایند چیه و شرکت در ان چه فایده ای داره می خوام مطلب رو شروع کنم.

طبق توضیحی که در فوتر سایت اصلی استارت اپ گرایند که از دسترس ایرانی ها بخاطر تحریم خارج هست. استارتاپ گرایند ، یک جامعه جهانی استارتاپی هست که با هدف تعلیم ، تشویق و ارتباط انترپرنر ها طراحی شده. اما رویداد استارت اپ گرایند یک رویداد ماهیانه هست که در هر رویداد از یک یا چند موسس موفق استارت اپ یا کسب و کار های بر پایه تکنولوژی دعوت می شه تا به این جلسه بیان و خیلی دوستانه در حدود یک ساعت تجربه های خودشان رو به شرکت کننده ها منتقل کنند. این رویداد از ۳ بخش کلی پذیرش و شبکه سازی ، مصاحبه ، پذیرایی و شبکه سازی تشکیل می شود. حدود زمان برای برگزاری این رویداد ۳ ساعت هست.

حضور در استارتاپ گرایند از سه جهت مفید هست یکی اینکه تجربه شخصی که مسیر انترپرنری رو پیش رفته و خیلی  از سختی ها و موانع راه رو دیده می تونه خیلی برای کسایی که دوست دارن از موفق های آینده بشن تاثیر گذار باشه از جهت دیگه حضور در همچین رویدادهای و دیدن تعداد زیادی انترپرنر فعال ( ویا حتی علاقمند ) در این زمینه باعث تشویق افراد (Inspire) و کمک به فعال تر شدن افراد در این جامعه می کنه و در نهایت همیشه شبکه سازی و آشنا شدن با فعال های یک حوزه مثبت و مفید بوده.

در ادامه بیشتر با این رویداد آشناشید.

این ماه ، آقای دهقانیان و آقای اختری از موسسین شرکت آیرین دعوت شده بودند تا تجربه شروع و گسترش کسب و کار خودشون رو به شرکت کننده ها منتقل کنند.

این رویداد باید ساعت ۵ و نیم عصر شروع می شد اما ظاهرن با توجه به حضور جمعیت زیادی پیش از ساعت مقرر ،‌ پذیرش و شبکه سازی کمی زود تر شروع شده بود.

در این رویداد یک کار خلاقانه برای افزایش بهره وری شبکه سازی و حذف سوال های مثل «از چه کسی شروع کنم؟» «شما کی هستید؟» «تخصص شما چیه؟» انجام داده شده بود. نتیجه این کار ، افزایش شناخت افراد در زمان کمتر و ساده سازی پیدا کردن ادم های همفکرتر و هم تخصص تر ان هم فقط با یک نگاه! و این خلاقیت چیزی بغیر از دادن یک استیکر ساده برای نوشتن اسم و تخصص روی ان در هنگام پذیرش و خواستن از شرکت کننده ها به چسباندن استیکر ها به لباسشان نبود! ولی بنظر من فکر خوبی بود و انجام این کار واقعن تاثیر مثبتی روی شبکه سازی داشت.

بعد از تمام شدن زمان نیم ساعته ی پذیرش و شبکه سازی اولیه ، افراد وارد سالن شدند و بعد چند دقیقه که اکثریت در صندلی های خود نشسته بودند برنامه مصاحبه با شروعی که انتظار نمی رفت شروع شد و بعد از خوش امدگویی و رد شدن از تعریف رویداد استارتاپ گرایند ، خیلی سریع از مهمانان دعوت شد که به روی سن تشریف بیاورند و خانم نصیحت کن شروع کردند سوال هایی که از قبل تهیه کرده بودند رو پرسیدند.

در حین مصاحبه کاغذهای بین شرکت کننده ها پخش شد تا سوال یا نکته های که در حین مصاحبه برای شرکت کننده ها جالب بنظر می رسد را یادداشت کنند.

نکته ای که در مصاحبه خیلی بارز بود هم محور و هدف دار نبودن سوال هايی بود که خانم نصیحت کن از مهمان ها می پرسیدند ، اگر سوال ها یک هدف رو دنبال می کردن خیلی خیلی مصاحبه بهتری میشد. به خاطر اینکه سوال ها پراکننده پرسیده می شد مصاحبه خیلی با تکرار مواجه میشد و از جذابیت مصاحبه کم میشد.

اما در حین این صحبت ها نکته های مناسبی هم پیدا میشد که واقعن قابل اشاره هستند.

مثلن آقای دهقانیان گفتند که وقتی یه کاری رو نیمه وقت انجام میدید باید ازش توقع نیمه وقت هم داشته باشید بعضی ها روزی دو ساعت روی یک پروژه وقت می گذران ولی بعد از یک سال با خودشون میگن این پروژه بعد از یکسال به جای نرسیده و باید کنار گذاشته بشه! در واقع این افراد بعد از یک سال از پروژه انتظار بازخورد یک پروژه تمام وقت دارند در صورتی که اصلن برای این پروژه این مقدار زمان نگذاشتن.

از نکته های خوبی دیگه ای که اقای دهقانیان گفتند این بود که منظور از کار تیمی در کنار هم نشستن نیست و باید خیلی روی این موضوع کار کنیم. در تجربه ایشون افراد متخصص بسیار سخت در کنار هم کار می کنند و متود اسکرام خیلی بهشون در مدیریت تیمشون کمک کرده.
اما یک نکته در صحبت یکی از مهمان ها بود و یکم برای من عجیب بنظر می رسید. نکته این بود که «تداوم در يادگيرى يكى از سرمايه هاى اصلى ما هست» بنظر من این موضوع یک پیش شرط برای کسی است که به یک حوزه مرتبط با کامپیوتر قدم میگذاره چرا که اگر در حوزه کامپیوتر شما به روز نباشید خیلی ساده ، ان هم در بازار جهانی کنار گذاشته می شوید. قانون تقسیم وقت در اکثر رشته های فنی ۷۰ درصد کار و ۳۰ درصد بروز رسانی هست اما به نظر من این قانون در رشته کامپیوتر برعکس هست شما باید ۷۰ درصد وقت خودتون رو به بروز رسانی و ۳۰ درصد رو بکار اختصاص بدید. چرا که تکنلوژی های مورد استفاده در کامپیوتر زودتر از هر رشته ی دیگه ای منسوخ و از رده خارج میشن.

بعد از تمام شدن مصاحبه از شرکت کننده ها خواسته شد تا به نزدیک سن بیان تا یک عکس یادگاری باهم بگیریم. خیلی توی توئیتر و اینستا و دیگر شبکه های اجتماعی به دنبال این عکس ها گشتم اما چیزی به جز عکسی که به عنوان هدر گذاشتم که کیفیت خوبی هم نداره پیدا نکردم ( اگر عکس دارید لطفن برای من ایمیل کنید.)

بعد از گرفتن عکس ، همه برای قسمت سوم برنامه که پذیرایی و شبکه سازی بود از سالن مصاحبه خارج شدند. نمیدونم که بر حسب اتفاق سالن اتاق بازرگانی شیراز رو برای این رویداد انتخاب کردند یا نه اما بنظر من بشدت برای برگزاری این رویداد مناسب هست ( هرچند که سالن مصاحبه اصلن خوب نیست! ) چرا که فضای خارج از سالن اصلی از چند راه روی تنگ و یک سالن پذیرایی که با گذاشتن چند میز بلند آن هم بسیار تنگ شده بود تشکیل شده. این کمبود فضا در نگاه اول اصلن جالب بنظر نمیاد اما با توجه به تعداد زیاد شرکت کننده ها و استیکر هایی که رو لباس ها زده شده بود نتیجه ی خیلی مثبتی داشت و آن هم این بود که همه از فاصله نزدیک استیکر های «در باره ی من» رو می دیدن و همین کمبود فضا و وجود زمان کافی برای شبکه سازی باعث این میشد که همه مجبور باشند با هم ارتباط برقرار کنن و یک شبکه سازی بسیار مناسب رو رقم بزنن.



اگر من برگزار کننده بودم …

و اما اگر من برگزار کننده ی این رویداد بودم ، بدون شک مهمترین کاری که می کردم این بود که به سوال ها بیشتر دقت می کردم و وقت بیشتری روی طراحی سوال ها میگذاشتم و از دیگران می خواستم که سوال های من رو بررسی کنند تا سوال ها هدف دار تر و هوشمندانه تر باشه نه اینکه فقط چند سوال برای گذراندن رویداد تهیه کرده باشم. از نکته های دیگه که من بارها به برگزار کننده ها گوشزد کردم و بسیار لازم میبینم توی همچین مکان هایی ، وجود اینترنت هست. زمانی که این تعداد شرکت کننده که همیشه با اینترنت و شبکه اجتماعی سر و کار دارن دور هم جمع می شن که در چنین رویدادی شرکت کنند با وجود اینترنت ، این رویداد بشدت بازخورد بهتری می تونه در فضای مجازی داشته باشه و تبلیغ بسیار مثبتی برای این رویداد باشه تا این رویداد در برگزاری های بعدی با شرکت کننده بیشتری برگزار بشه. خانم نصیحت کن برای صرفه جویی در وقت از معرفی این رویداد و یک سری صحبت اولیه گذشتند بنظر من هرچند که تکراری باشه این صحبت ها باید حتمن گفته بشه چرا که شاید یک نفر برای دفعه اول بدون هیچگونه تفکری به این رویداد امده باشه.

پیشنهاد من …

یکی از کار های که در این جلسه ها با این حجم انترپرنر فعال می شه انجام داد شاید معرفی و حمایت از یک استارتاپ هست. اختصاص پنج دقیقه به معرفی یک استارتاپ می تونه بازخورد بسیار مثبتی در جامعه و تشویق دیگر شرکت کننده ها داشته باشه.

سپاس دوباره

در اخر از سرکار خانم نصیحت کن به خاطر دعوت ما به این رویداد مجدداً سپاسگزاریم و به همه تیم برگزار کننده خسته نباشید میگم.

دیدگاه های شما

محمدرضا

۲۱ فروردین ۹۷ - ۰۱:۱۸
سپاس