نیما قائدشرفی

گاه نوشته های یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار

              

۱۴ پیشنهاد من به تلگرام

شنبه ۲۱ آذر ۹۴



 تلگرام یکی از امن ترین و پراستفاده ترین مسنجر ها در جهان و به خصوص ایران هست. بعد از چند وقت استفاده از مسنجر تلگرام و بررسی امکانات و استراکچر های خیلی خوب و کاربردی ( یعنی روبات و کانال ) که این مسنجر در اختیار کاربرها خودش قرار میده این یادداشت رو نوشتم ، این مسنجر قابلیت های فوق العاده ای داره اما در بین این همه امکانات ،‌ امکاناتی هم هست که جای خالیشون به شدت احساس میشه. بنظر من اگر این قابلیت ها به این مسنجر اضافه بشه رقیب پرقدرت تر و سرسخت تری برای شبکه های اجتماعی و سایر مسنجر های موجود میشه.

لیستی که در ادامه این یادداشت وجود داره چند تا از امکاناتی هست که من به فکرم رسیده البته نکته های دیگه ایهم هست اما به همین ۱۴ نکته اکتفا کردم. 

جداسازی از گفتگوهای معمولی

 با توجه به کاربرد بالای کانال ها و روبات ها اگر فضائی مجزا برای آنها در برنامه اختصاص داده بشه برنامه خیلی منظم تر می شه.

 رابط کاربری متفاوت

از آنجای که کارکرد کانال ها و روبات ها از گفتگوها کاملن متفاوته بهتر هست که رابط کاربری متفاوتی هم داشته باشن

راه حلی ساده تر 

 یک سایت یا وبلاگ برای مطلع کردن کاربرهای خود از بروزرسانی ها میتونه برای خودش یک کانال تلگرام راه اندازی کنه ، بسیار کاربردی تر میشه اگر امکانی وجود داشت که سایت ها و وبلاگ ها را با استفاده از اِی پی آی تلگرام کانال خودشون رو به صورت خودکار بروزرسانی کنند این امکان برای سایت های خبری بسیار کاربردی و جذاب می تونه باشه!

نظرسنجی در کانال ها و گروه ها

  با توجه به بوجود امدن گروه ها چند صد نفری و کانال های چند هزار نفری و دور هم جمع شدن عقاید و تفکرهای متفاوت در یک فضا ، برای استفاده بهینه تر از این جمع ها نیاز به امکانات   نظرسنجی در این رسانه ها بیشتر از قبل احساس میشه . از نظر سنجی ها در مدیریت بهتر کانال و گروه تا تصمیم گیری و تحقیق ها میشه استفاده کرد.

دکمه لایک یا دیسلایک در کانال ها

 وقتی یک کانال مطلبی رو به اشتراک می گذاره ، خیلی برای نویسنده های کانال میتونه مهم باشه که آیا مشترک های این کانال از مطلبی که به اشتراک گذاشته شده خوششون امده یا نه! این موضوع رو با اضافه کردن دو دکمه لایک و دیسلایک میشه به سادگی رفع کرد.

دسته بندی و ویترین

اینکه شما تا اسم کانالی یا لینک پیوستن به گروهی رو ندونید ، دسترسی شما رو از استفاده از این کانال یا گروه محدود کنه بنظر من خوشایند نیست بهتر است برای هر کانال یا گروه دسته بندی ای مثل محتوی و ملیت مشخص بشه و ویترینی برای پیدا کردن راحت تر گروه ها و کانال ها بوجود بیاد تا دیگه به خاطر ندونستن اسم یک کانال از مطالبش محروم نشیم.

ابزارهای مناسب تر برای ساخت دید مدیریتی

بعد از افزایش تعداد اعضا یک کانال بسیار جای خالی ابزارهای مدیریتی مناسب مثل نمودار تغییرات تعداد اعضا، نمودار ساعت بازدید و شاید حتی یک رتبه بندی کانال در سطح کشور و جهان برای مدیریت بهتر و کارامد تر کانال ها احساس میشه با فراهم شدن این امکانات ، کانال ها با این ابزارها و دکمه ها لایک و دیسلایک خیلی کارا تر میشن تا زمانی که فقط قابلیت دیدن تعداد اعضا موجود و تعداد نفرات مشاهده کرده یک مطلب وجود داره

پین کردن 

چه ایده جدا کردن کانال ها و روبات ها توسط تلگرام عملی بشه یا نه نیاز به پین کردن کانال ها و گروه ها الزامی هست برای مثال من همیشه میخواهم کانال های خبری میوت باشه و در اولین ردیف باشن تا در زمانی که می خواهم این کانال ها رو بررسی کنم به دنبال اون در بین خروار های کانال و گروه و گفتگو نگردم.

پشتیبانی از چند اکانت در یک دستگاه

بعضی ها مثل من چند دستگاه و چند سیم کارت متفاوت دارند و برای دسترسی به هرکدام از این حساب ها باید به دستگاهی خاص مراجعه کرد چقدر بهتر میشد اگه استفاده از چند اکانت در این نرم افزار پشتیبانی میشد. 

هر نفر یک گفتگو محرمانه

هر بار که شما بخواهید یک گفتگو محرمانه یا همان سکرت چت با یک نفر داشته باشید هر بار برای شما یک گفتگو جدید باز می شه ، مطمئناً دلیلی پشت این کار است اما خیلی مرتب تر بود اگه برای این موضوع هم فکری میشد و همه سکرت چت ها با یک نفر در یک گفتگو نمایش داده میشد.

استخر فایل ها و زمان خوانده شدن

 استخر فایل و زمان خوانده شدن یک پیام برای اولین بار در برنامه های پیام رسان در واتساپ استفاده شدن ، استخر فایل بسیار کاربردی هست چرا که وقتی شما می خواهید یک فایل حجیم مثل یک اهنگ یا یک ویدئو رو برای کسی ارسال کنید در ابتدا سمت کاربر طبق یک الگوریتم چک سام فایل به یک کد تبدیل میشه و یک کد ناقابل به سمت سرور ارسال میشه و اگر فایلی با این چک سام وجود داشت دیگه نیازی به آپلود زجراوره اون فایل توسط شما نیست و به سرعت فایل شما به مخاطب ارسال میشه در غیر این صورت فایل باید آپلود بشه.اما این امکانات در تلگرام موجود نیستن و با توجه با عادت کردن کاربرها به این امکانات ، وجود زمان خوانده شدن و یک استخر فایل رو برای تلگرام الزامی میکنه.

پشتیبانی از زبان های راست به چپ

نوشتن متن های فارسی با ترکیب کلمات انگلیسی در تلگرام یک مصیبت عظماست برای مثال در جلو استخر فایل من نمی توانم به سادگی کاری که در برنامه های پردازش متن مثل ورد انجام میدم کلمه معادل انگلیسی اون رو داخل پرانتز بنویسم با پشتیبانی از زبان های راست به چپ فضای گروه های علمی می تونه معتبر تر بشه

جستجو بر اساس نام و نام کاربری

 شاید برای شما هم پیش امده باشد که فقط نام یه نفر رو بدونید و به هر دلیلی نام کاربری رو به درستی به یاد نیارید یا اصلن ندونید اونجاست که در یه گفتگو خیلی گرم بین شما و خودتون شکل می گیره و شما باید چندین حالت نام کاربری رو چک کنید یا حدس بزنید تا بلاخره بتونید اون شخص رو پیدا کنید ، ‌اما این پروسه خیلی ساده تر می شد اگه قسمت جستجوئی وجود داشت و شما به سادگی می تونستید بر اساس نام ویا نام کاربری یک نفر رو پیدا کنید و شروع به چت کردن کنید ( برای حفظ مسئله حریم شخصی هم میشه یک در خواست ساده برای شروع چت فرستاد) .ن

فرمتینگ در کانال ها

با توجه به کاربردهای گوناگون این رسانه ها و با در نظر گرفتن وجود سَبک های نوشتاری مختلف (مثل تیتر ، زیرتیتر ، لیست ) در یک متن ، استفاده از فرمتینگ های مختلف مثل هدینگ ، بولد ، اندرلاین و ایتالیک ویا شاید تغییر رنگ نوشته ها رو در متن ها ضروری می کنه..

 

در اینجا چندتا از نکته های که من در تجربه شخصیم در استفاده از برنامه تلگرام پیدا کرده بودم رو نوشتم شما هم میتونید با پیوستن به گروه گیگ تاکس تجربه های شخصی خودتون را با بقیه به اشتراک بگذارید و نظر بقیه گیگ ها رو هم بدونید.

 

لینک گروه GeekTalks

https://telegram.me/joinchat/AoYrmAJXMz1Ei8ZezbtNLQ

 

لینک کانال Geek4Geek

https://telegram.me/geek4geek

 

دیدگاه های شما

نیما قائدشرفی

۲۱ آذر ۹۴ - ۱۸:۲۷
فرصت کنم اینا رو انگلیسی مینویسم باهاشون درمیون میذارم.

نعمت

۲۱ آذر ۹۴ - ۱۸:۰۴
خیلی خوب میشه اگه این نکات داخلش لحاظ بشه ...