نیما قائدشرفی

گاه نوشته های یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار

              

همایش الس

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۹۴

شرکت در نشست حوزه کسب و کارهای نوپا

سلام دوباره

از روزی که اولین بازخورد ها رو از اولین یادداشت بلاگم داشتم چند تا مطلب درباره ی تکنولوژی و کامپیوتر و برنامه نویسی آماده کرده ام اما چون بعضی هاشو خیلی صریح و تند انتقاد کرده بودم و بعضی هاش رو خیلی دقیق نمی تونم ثابت کنم فعلن به صورت عمومی توی بلاگم به اشتراک نگذاشتم ولی در مورد مطالبی که نوشتم خیلی تحقیق کردم با دوستای فعالم توی این زمینه ، در موردشون صحبت کردم و نظرو دیدگاه اون ها رو در این باره پرسیدم و خیلی توی نوشتن مطالب برام مفید بوده.

 

از بین شبکه ها اجتماعی ، خیلی توئیتر و سیستم اطلاع رسانی این شبکه اجتماعی رو می پسندم ، محدودیت 140 کارکتری توئیتر به طور خیلی نامنطقی ای کافی هست و این محدودیت ساده خیلی به صرف وقت و نگه داشتن کاربر توی این شبکه  کمک می کنه! اما متاسفانه به دلیل اینکه اکثر دوستائی که من دارم از این شبکه اجتماعی استفاده نمی کنند منم نمی تونم خیلی خوب از توئیتر استفاده کنم اما چند هفته ای هست که استفاده مداوم و روزمره از توئیتر رو شروع کردم از همین طریق هم خیلی خوب تونستم با جامعه ی کامپیوتری ها در ارتباط باشم و چندین ساعت از عمرم رو روزانه توی توئیت های چند کلمه ای این شبکه اجتماعی صرف می کنم! چند روز پیش چند تا از کسائی که جز دنبال کننده هاشون بودم توی یک عکس منشن شده بودن ، به نظرم جالب امد و عکس رو باز کردم و در این عکس تبلیغ یک کنفراس توی حوزه کسب و کارهای نوپا از طرف شرکت آویژه (بنیاد الس) بود. به سایت این شرکت رفتم اونجا توضیح داده شده بود که یک کنفراس روز چهارشنبه 20 خرداد برگزار میشه که در ابتدا چندتا سخنرانی داره و بعد از سخنرانی ها ، زمانی برای شبکه سازی بین شرکت کننده ها وجود داره و تیم تشکیل می دهند در نهایت شرکت کننده ها ایده هایی رو مطرح میکنن و اگر جز ایده های منتخب شدن ، تیم در یک دوره 21 روزه به رایگان آموزش می بینن! اما نکته جالب این نشست قیمت خیلی پائین شرکت کردن بود ! 11 هزار تومان ( دقیق تر میشه گفت 10900 تومان) ، خلاصه که توی این نشست ثبت نام کردم و بعلت پرداخت به موقع یک مهمان هم همراه خودم می تونستم ببرم! من هم دوستم آقای نبئی رو دعوت کردم.

 

امروز این نشست برگزار شد و من هم تصمیم گرفتم درباره تجربه شرکت توی این نشست چند خطی بنویسم. در ادامه در باره امروز بخونید.

در ابتدای این نشست ، خانمی برنامه های رو به طور خیلی خلاصه معرفی کردن و سپس آقای دکتر رجا چند دقیقه ای رو به بررسی کسب و کار های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دادند و از آقای مهندس اکبرزاده دعوت کردند.

آقای اکبرزاده درباره کسب و کار ها و تغییراتی که در اقتصاد جهانی رخ داده صحبت کردند و به لزوم تغییر شیوه تفکر نسل جوان اشاره کردند. بعد از تموم شدن صحبت های آقای اکبرزاده صحبت های آقای محی سنیسل رو شنیدیم ایشون در جلسه حضور نداشتن و از طریق یک فیلم ضبط شده تجربه های خودشون رو به ما انتقال دادند و داستان ایده تا اجرا پروژه 2نیت توضیح دادند و اشاره کردن چه موقعیت های برای ایده 2نیت پیش امده و گفتند که در ابتدا اصلن به فکر درامدزائی از 2نیت نبودند و  میخواستند کمکی معنوی به استارتاپ ها باشد ولی بعد از پیوستن به شتابدهنده آواتک و شرکت در کلاس های آواتک به این نتیجه رسیدند که حتی از همین طریق هم میشه درامد زائی کرد و الان حمایت مالی (Fund) به اندازه 500 میلیون تومان برای رشد 2نیت بدست اوردن و اضافه کردند که از امسال برای حمایت مالی از دانشنامه آزاد ویکیپدیا فارسی باید به 2نیت سر زد. در اخر گفتند به این امید دارند که روزی میرسه که حمایت های مردمی یا حمایت های اجتماعی (Crowdfunding) به اولین گزینه برای شروع کسب و کار های جدید تبدیل میشه.

بعد از اتمام ویدئو آقای سنیسل ، آقای دکتر رجا در باره ی اکوسیستم کسب و کار های ایران توضیح دادند و بعد از آن درباره ی علت شکست ایده ها و استارتاپها گقتند و در باره ی بوم مدل کسب و کار صحبت کردند و تمام مولفه ها رو به طور مفصل و دقیق با یک مثال منسجم توضیح دادند در بین صحبت های ایشون بحثی پیش امد مبنی بر اینکه ایران به خاطر شرایط اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی مناسبترین اکوسیستم رو برای بومی سازی (یا شاید اسمش رو کپی یا کلون کردن بشه گذاشت) ایده های استارتاپی بین الملی هست برای مثال کافه بازار ، ایسام ، دیجیکلا و آپارات . این بحث رو من با مطرح کردن موضوع اصلی مقاله روزنامه گاردین با عنوان انقلاب استارتاپ های ایران – فاز 2 شروع کردم و از بحثم این نتیجه رو گرفتم که با برداشتن موانع و باز شدن پای شرکت ها اصلی ، این استارتاپ های موفق و پول ساز ایران با مشکل جدی و یا شکست مواجه میشن اما در جواب صحبتهای من ایشون پاسخ دادند درصورت ارائه به موقع یک ایده مناسب میشه پول خوبی بدست اورد و اگر موانع برداشته شود و شرکت های اصلی وارد شوند (که خیلی احتمال پائینی داره) شرکت های ایرانی بعد از این اتفاق میتونن از اون پروژه ها خارج شن و با سرمایه ای که بدست اورن روی ایده های جدید سرمایه گذاری کنن اما حتی در صورتی که بخواهند شرکت های ایرانی به فعالیت خود ادامه بدن به خاطر داشتن تجربه بیشتر از جامعه ایران و شناخت بهتر و دقیق تر میتونن رقیب سرسختی برای نمونه های اصلی باشن و حتی بسیار موفق تر عمل کنن! (برای من خیلی جای بحث داره هنوز اما به خاطر کمبود وقت و هدف نبودن این موضوع ، به ادامه بحث نپرداختم.)

بعد از تموم شدن صحبت های آقای دکتر رجا ، ویدئو آقای توکلی و همکار ایشون روی پروژه HypeJar که به زبان انگلیسی بود رو دیدم اما این ویدئو با کیفیت صوتی ، تصویری و با بیان نامناسبی بود و حتی کسایی که به زبان انگلیسی نسبتن مسلط بودند هم نمی تونستن دقیقن متوجه شن که موضوع صحبت های این دو شخص در چه مورد هست ، من فقط به چند دقیقه اولیه این ویدئو گوش دادم و بعد از اون خودم رو اذیت نکردم که بفهمم این دو نفر در چه مورد صحبت می کردند اما در ابتدای صحبت از تجربه های شخصی خودشون صحبت کردن و در مورد ایده هایپجر صحبت کردند و گفتن چرا این ایده رو پیاده سازی کردند اما جسته و گریخته که صحبت ها رو میشندیم به این اشاره میشد که باید ایده رو سریع راه اندازی کرد. اما در حین پخش این ویدئو اکثر شرکت کننده ها ، سالن رو به قصد پذیرایی ترک کرده بودن :))

بعد از پذیرایی آقای امرائی روی سن رفتند و از تجربه کاربری که تخصصشون هست صحبت کردن و وسعت تجربه کاربری و نفوذ این موضوع رو برای ما توضیح دادن. به شخصه از گستره این علم خیلی اطلاعی نداشتم و فکر می کردم صرفن به موضوع اصلاح رابط کاربری مربوط میشه اما با توضیحاتی که ایشون دادن به اهمیت این موضوع پی بردم و بسیار علاقمند شدم که بیشتر روی این موضوع تحقیق کنم ارائه ایشون بشدت منسجم و همسو و دقیق و حساب شده بود. آقای امرائی یک نشست هفتگی رو در شیراز برگزار می کنن به نام UXShiraz و از خانم شکوهی خواستند که روی سن بیان و درمورد این نشست صحبت کنن. خانم شکوهی در مورد این نشست توضیحاتی دادن که پرداختن به این موضوع رو میزارم برای یک نوشته دیگه وقتی که حداقل یک جلسه از این نشست رو شرکت کردم. بعد از صحبت ها خانم شکوهی آقای دکتر رجا دوباره به روی سن امدن و گفتند که فرم های نظر سنجی رو پر کنیم و بعد از تحویل فرم نظر سنجی یک برگ کاغذ استیکر به هر کس داده میشه و روی این استیکر ها اطلاعات تماس و فنی خودتون رو بنویسید و روی دیوار بچسبونید و سعی کنید از بین افراد شرکت کننده تیم های 7 نفره ای رو تشکیل بدید.

قبل از شروع زمان شبکه سازی ، آقای مولایی نسب از بنیاد و شتابدهنده پرش بروی سن امدن و در باره شتابدهنده مختصری صحبت کردن و اینفوگرافیکی از نمونه کارهای بنیاد در باره 10 اشتباه رایجی که صاحبان استارتاپ ها انجام میدن نشون دادن و دربارش صحبت کردن . توی صبحت های ایشون دو نکته خیلی جالب بود که لازم میبینم حتی با کسایی که توی این جلسه شرکت نکردند به اشتراک بزارم.

اولین نکته: کلمه Entrepreneur که به اشتباه در فارسی به کارآفرین ترجمه شده و من همیشه از ترجمه بیخود این کلمه مینالیدم و از فارسی نویسی کلمه استفاده می کردم (انترپرنر) اما ایشون کلمه  مناسب نو ارزش آفرین  برای ترجمه این کلمه ارائه دادند.

دومین نکته : نوارزش افرین نباید از شکست ها نا امید بشه ! اما نباید زیاد هم شکست بخوره!

 

در فرصت شبکه سازی و پذیرایی بعد از نصب استیکر ها روی دیوار، من با چند نفری سعی کردم ارتباط برقرار کنم و در مورد تجربه هاشون بپرسم و خودم رو معرفی کنم اما غالبن به جایی نرسید (که جای تامل داره!) ظاهرن خیلی از شرکت کننده ها با این موضوع که یکی از دلایل برگزاری این نشست شبکه سازی بین فعالان این حوزه بود توجه ی نکرده بودن و کار من رو مسخره می کردن :))

بعد از فرصت شبکه سازی صحبت های آقای رشیدی رو شنیدیم که درباره سختی های راه نو ارزش آفرینی خیلی ساده و صمیمی گفتند و اشاره کردن به این فیلم ها که یک شبه یه نفر رو میلیاردر میکنه توجه نکنید همش الکی هست. ایشون نو ارزش آفرینی رو به یک قطار تشبیه کردن که به مقصدی پر از مه در حال حرکت هست این قطار با افرادی حرکت رو شروع می کنه و توی بعضی ایستگاه ها کسایی پیاده میشن و یه سری افراد جدید سوار میشن و این راه رو ادامه میدن و این چرخه ادامه داره.  بعد از تموم شدن این ویدئو از شرکت کننده ها خواسته شد که ایده های رو بیان کنن از بین این جمع حدود 7 8 تا ایده ارائه شد که باید 1+3 ایده توسط داور های انتخاب میشد و به دوره 21 روزه رشد دعوت می شدن. متاسفانه من همه ایده ها رو به خاطر نسپردم اما 4 تا ایده پذیرفته شد به ترتیب

 

4- Nearby Shared Topic Hotspot

3-  شبکه اجتماعی کودکان ( دانش آموزی )

2 -  فریلنساینگ جامع

1 – سیستم توزیع مواد غذائی

 

از بین این 4 ایده 3 ایده اول باید در اولین دوره 21 روزه رشد شرکت می کردند و گروه چهارم در دوره 21 روزه بعدی اما لیدر سیستم توزیع مواد غذائی درخواست جا به جائی داد و به جای گروه اول ، گروه 4 به جای اونها توی اولین دوره شرکت می کنن.

 

در کل این نشست مفید و جالب بود اما با اینکه تجربه اولین دوره برگزاری بود خیلی دقیق و منظم برگزار شد و خیلی خوب اطلاع رسانی شده بود. این نشست به طرز خاصی دوستانه و صمیمی برگزار شد(حداقل از نگاه من) و در دوره های بعدی علاقه دارم شرکت کنم ویا حتی در برگزاری  نشست کمک کنم.
در انتهای این نشست، از طرف شرکت دانش بنیان آویژه و بنیاد الس سرتیفیکیتی به شرکت کننده ها داده شد.

به نظرم من با تغییر یا بهبود چند مورد توی این نشست میشه خیلی بهره وری رو بیشتر کرد برای مثال استفاده از مطالبی که شاید کمتر تکرار شده باشند برای مخاطب ها جذاب تر باشه یا دعوت از ارائه دهنده های که توی متن کار نوارزش آفرینی باشن! دلیل این حرفم این است که اکثر کسایی که توی استارتاپ ویکند های خوب جهان به عنوان منتور دعوت میشن خودشون نوارزش افرین بودن و توی مدت برگزاری استارتاپ ویکند از تجربیات و مطالعات خودشون به بقیه انتقال میدن. اما توی ایران خیلی دیده شده که ادم ها راه رو برعکس میرن ! از منتورینگ و سخنرانی به نوارزش آفرینی وصل میشن ، بگذریم...

شاید بهتر میشد اگه به جای استیکر از یک مقوا بزرگ یا شاید یک وایت برد استفاده میشد تا در نهایت میشد از اون با گرفتن یک عکس خیلی از اطلاعات رو نگه داشت ، استیکر نوت ها خیلی کوچک هستن و به خاطر حالت منحنی و رنگش توی عکس خوب پیدا نیست.

دو مورد قبل نظر من بود اما مطمئناً درخواست از منتور های مجازی برای استفاده از میکروفن ، دوربین ، شرایط نوری خوب و بیان یا متن خوب و منسجم صد در صد به افزایش بهره وری کمک می کنه و مورد استقبال همه قرار می گیره!

من توی 2 مورد از نشست های کسب و کار های نوپا تجربه دیدن ویدئو به زبان انگلیسی رو داشتم اما چیزی که به شدت احساس میشه عدم ارتباط توده افراد با این ویدئو ها هست ، بنظر من بهترین راه کار برای افزایش بهره وری این ویدئو ها اضافه کردن یک زیرنویس ساده به ویدئو هست. ( مهم هم نیست که سینک نباشه فقط مفهوم رو برسونه کافیه )

 

دراخر از تمام برگزار کننده ها و دستاندرکاران این نشست تشکر میکنم و از شما که وقت گذاشتید این یادداشت بلاگم رو خوندید هم سپاسگذارم.

دیدگاه های شما

نیما قائدشرفی

۱۲ شهریور ۹۴ - ۰۸:۴۱
من در ادامه کامنت قبلی به شما به خاطر دیر جواب دادن توضیح داده بودم ولی نمیدونم چرا نیستش ? برای اینکه بتونم به کامنت ها جواب بدم باید یکم اسکریپت رو بروز می کردم اما فرصت جور نمیشد. بازم ساری که دیر جواب دادم سامان جان :)

نیما قائدشرفی

۱۱ شهریور ۹۴ - ۲۲:۱۲
سلام سپاس سامان جان. متشکر که به بلاگم سر میزنی

سامان

۳۱ تیر ۹۴ - ۰۵:۵۰
جالب بود . خوشمان آمد از وقتی که گذاشتی و توضیح کاملی که دادی

amrin

۲۱ خرداد ۹۴ - ۰۰:۵۷
like... khoob hosele dashti nima :P